На зустрічі з лісокористувачами обговорили ряд важливих питань
17 Січня, 2017
В ДП «Великобичківське ЛМГ» відбулася нарада з керівниками, вчителями та учнями шкільних лісництв на тему: «Проблеми шкільних лісництв та шляхи їх подолання»
24 Лютого, 2017
Показати всі

Ажіотажний попит на дрова

У ДП «Великобичківське ЛМГ» традиційно високий попит на виписку паливних дров, але та напружена і ажіотажна ситуація, яка склалася за останній час – це просто катастрофа. У виписні дні – понеділок і середу вишиковуються величезні черги бажаючих виписати паливні дрова, а це щоразу  100-150 чоловік в день, або 700-1100 м3 дров.  Одночасно обслужити таку кількість покупців дров складно. При цьому необхідно відмітити, що Статутом підприємства не передбачена функція торгівлі паливними дровами в роздріб.

У віданні лісгоспу 11 населених пунктів, або 60% території району, в яких знаходиться 15600 дворогосподарств, із всього по району – 24200, а це – 65%.

В 2016р. лісгосп заготовив 32382 м3 дров, з яких реалізував населенню – 29500 м3.

В 2017р. обсяг рубок зменшено на 30,2 тис.м3, в т.ч. дров на 18,5 тис. м3

Керівництво ДП «Великобичківське ЛМГ», розуміючи високу соціальну напругу, що склалася навколо забезпечення населення паливними дровами та  високою вартістю на перевезення з верхніх складів приватними перевізниками, 8 лютого у конторі Верхньоводянського лісництва було проведено нараду, на яку були запрошені голова Верхньоводянської сільської ради Гуцул В.Д. та голова Водицької  сільської ради Ватрала І.І., майстер лісозаготівель ТОВ ВГСМ Мартинів В.В.,  18 приватних перевізників дров та працівники лісгоспу.

На порядок денний наради були винесені слідуючі питання:

–  Ціна транспортних послуг населенню приватними перевізниками дров;

–  Легалізація послуг по перевезенню;

–  Співпраця із органами місцевої влади, що стосується надання транспортних послуг;

–   Різне.

Директор Сойма Ю.М. підкреслив, що відбулися суттєві зміни у трудовому законодавстві щодо легалізації  працівників, яким передбачені високі штрафні санкції при виявленні порушень трудового законодавства. Наступний пункт – підвищилася мінімальна заробітна плата працівників. Треба відмітити, що всі працівники нашого підприємства працюють легально у штаті, або по цивільно-правовим угодам.

Головний економіст Попович Ю.О. відмітив, що минулого року було укладено 20 угод на перевезення дров з приватними перевізниками. Багато з присутніх оформлені як підприємці.

Паливні дрова через відсутність  власного автотранспорту, реалізовуємо з верхніх промскладів лісництв.

Ціни на  дрова встановлюються відповідно до методичних рекомендацій з формування собівартості продукції, робіт та послуг на підприємствах лісового господарства і включають витрати на їхню заготівлю та штабелювання на верхньому складі та сплати лісового податку (попенної плати). Ціни на паливні дрова протягом 2015-2016 років майже не мінялися і становили 255 грн. за кбм. твердолистяних порід і 192 грн. – шпилькових, при виробничій собівартості – 517 грн. за куб.

В 2017р. наказом № 08 «Про введення цін на лісопродукцію» вартість дров паливних твердолистяних порід встановлена – 354грн. за кбм (з ПДВ), а шпильвових – 246грн. за кбм (з ПДВ). Отже при виписці 7 метрів кубічних дров твердолистяних порід для населення необхідно сплатити  – 2478грн.

Ціна  транспортних послуг для населення встановлюється приватними перевізниками. Часто водії приватного автотранспорту беруть необґрунтовано високу плату за доставку дров, зсилаючись на те, що ця плата встановлюється лісгоспом.

Лісгосп зробив рекомендовані розрахунки вартості транспортних послуг, які залежать від віддалі перевезення:

– від 5 до 10км вартість 1куб/км – 14,29грн – загальна вартість перевезення 1000,00грн.;

-від 10 до 15км вартість 1 куб/км – 14,00грн – загальна вартість перевезення 1470,00грн.;

-від 15 до 20км вартість 1куб/км – 13,22грн – загальна вартість перевезення 1850,80грн.;

– від 20 до 25км вартість 1куб/км – 11,32грн – загальна вартість перевезення 1980,00грн.;

– від 25 до 30 км вартість 1куб/км – 10,72грн – загальна вартість перевезення 2251,00грн.;

– від 30 до 35км вартість 1куб/км – 10,29грн – загальна вартість перевезення 2521,05грн.;

– від 35 до 40км вартість 1куб/км – 9,71грн – загальна вартість перевезення 2718,80грн.;

– від 40 до 45км вартість 1 куб/км – 9,31грн – загальна вартість перевезення 2932,65грн.;

– від 45 і більше вартість 1куб/км – 8,52грн – загальна вартість перевезення 3101,28грн.

Директор  Сойма Ю.М. підкреслив, що для підприємства у гірських умовах заготівля дров є збитковою, а отже ми дотуємо населення у вартості дров. А також звернувся до водіїв та підприємців, з огляду на велике зубожіння населення, не вимагати у людей дорогу плату за перевезення дров. Якщо в цьому питанні у нас не буде доброї співпраці,  ми змушені будемо прийняти радикальні міри:

– возити дрова будуть водії  по довідкам місцевих рад, або у  ціну дров додамо транспортні витрати і возити дрова будуть ті перевізники, які укладуть угоду з підприємством.

Для нас важлива співпраця з місцевими радами та громадами, на їх територіях проводиться лісогосподарська діяльність, всі рубки погоджуємо з місцевими радами і прислухаємося до їх прохань та порад.  Прошу голів місцевих рад довести до депутатів та населення пропоновані ціни на перевезення  дров і підвищення екологічної культури населення в лісі. Дуже важливим є питання сертифікації лісів. Ми отримали сертифікат, пройшли дуже жорсткий аудит і закликаємо голів місцевих рад, мешканці сіл, перевізників, щоб достойно вели себе в лісі, не робили ліси сміттєвими звалищами.

Голова Водицької сільської ради Ватрала І.І. та голова Верхньоводянської сільської ради просили підприємців встановити для мешканців своїх населених пунктів  ціну за перевезення дров:

– по с. Водиця – до 1000грн. за машину дров;

– по с. В.Водяне – до 1500грн. за машину дров;

Ватрала І.І. запропонував директору лісгоспу звернутися з листом до Рахівської РДА щодо дефіциту паливних дров. На що директор Сойма Ю.М. відповів, що такі листи направлені до Рахівської РДА та Рахівської районної ради.

Майстер лісозаготівель ТОВ ВГСМ Мартинів В.В. підкреслив, що в підприємстві на лісозаготівлях легально працює 11 чоловік і те, що вони постійно реалізують паливні дрова (відходи) населенню.

Головний інженер підприємства наголосив, що введені зміни в Санітарні правила рубок. Йде тенденція до зменшення кількості рубок,  підприємство змушене ввести ліміт виписки дров і виписувати тільки одну машину на одне дворогосподарство, так як мають місце факти, що на одну адресу в один день можуть виписувати декілька машин, які не завжди попадають за адресою.

 

 

Як вихід із ситуації, що склалася, напрошується один висновок – на часі створити в районі паливні склади і звільнити державні підприємства від невластивої їм функції  роздрібної торгівлі паливними дровами.

 

 

Микитенко І.В.

начальник відділу збуту